Artistiq.ro Blog

Home / Artisti / Upcycling: Upside Down – The Incredible Afterlife of Waste

Upcycling: Upside Down – The Incredible Afterlife of Waste

1
Share

Timpurile in care traim sunt caracterizate de faptul ca lumea se schimba rapid, chiar in fata ochilor nostri. Suntem toti oameni care traiesc pe aceeasi planeta albastra si, intr-un fel sau altul, simtim ca este important sa luam masuri individuale pentru a salva resursele de care dispunem. Schimbarile climatice reprezinta unul dintre cele mai discutate subiecte ale vremii, iar noi, la Artistiq.ro, suntem constienti de importanta constientizarii amprentei de carbon si suntem mereu in cautare de noi mijloace de protejare a mediului inconjurator. Aici au intervenit cei de la Upside Down.

Te-ai intrebat vreodata ce se intampla cu prelatele de camion sau cu banerele stradale dupa utilizare? Majoritatea se arunca sau incinereaza, afectand in timp mediul, dar o parte din ele sunt transformate in accesorii rezistente si practice de catre o echipa de oameni ambitiosi, care vor sa schimbe mentalitati. In spatele organizatiei stau doua minti, antreprenoriala, Andreea Zaharescu si una creativa, Olivia Alexandriuc.

Olivia, designer de produs cu studii artistice si de inginerie, s-a alaturat in 2012, dupa participarea Upside Down la competitia de antreprenoriat social – Social Impact Award, moment in care au inceput lucrarile la conceptele de produs, organizarea atelierului in Iasi si crearea unui grup de sustinatori care sa contribuie la cresterea organizatiei.2

Aflate printre materialele prime ale atelierului Upside Down, prelatele de camion se afla in uz intre 5 si 10 ani, timp in care sunt supuse la temperaturi extreme. Bannerele publicitare sunt create in scopul promovarii unor produse sau idei, pe o perioada de timp scurta – in medie de 3 luni de zile. In ambele cazuri, dupa implinirea scopului principal, ajung la groapa de gunoi sau in fabrici de ciment, pentru a fi incinerate, ceea ce duce in timp la eliberarea toxinelor in sol sau atmosfera, cu consecinte grave asupra mediului inconjurator.

Scopul Upside Down este de-ai face pe cei din jur sa constientizeze ca obisnuitele prelate de camion sau bannere stradale pot fi valorificate si readuse la viata, dar sub o alta forma, in produse care pot fi purtate zilnic.

Intreg procesul incepe cu o etapa de cercetare, in care se analizeaza trendurile in articole de marochinarie si accesoriile folosite pentru acestea, precum si necesitatile purtatorului pe care trebuie sa le satisfaca acel produs din punct de vedere estetic, functional și ergonomic. Urmatoarele etape sunt conceperea produsului, construirea tiparelor, proiectarea fluxului tehnologic si realizarea prototipului. Dezvoltarea produsului, testarea prin purtare pentru 1-2 luni si modificarea produsului conform observatiilor conduc la forma finala a produsului.            3

In cadrul atelierului de producție, materia prima este curatata si dezinfectata cu solutii profesionale, apoi taiata manual, cusuta si transformata in produse functionale si unice: portofele, genti, coperte pentru carti sau agende, sacose etc. Din 2012, de la debutul organizatiei, Upside Down a reutilizat 2140 mp de bannere stradale si 828 mp de prelata veche de camion, transformandu-le in articole rezistente, datorita materialelor, care au si proprietatea de impermeabilitate. 4

Produsele Upside Down fac parte din miscarea inovativa de upcycling, care in Romania a inceput sa se dezvolte din anul 2012, bazandu-se pe recuperarea materialelor care si-au pierdut utilitatea initiala si transformarea acestora in alte obiecte utile. Astazi, Upside Down reprezinta mai mult decat upcycling; concepte si idei ce incurajeaza responsabilitatea fata de natura prin intermediul creatiei.

Ne bucuram sa includem produsele Upside Down in magazinul nostru online, pentru a arata modalitati prin care oamenii pot contribui ei insisi la schimbarea in bine a comportamentului fata de mediul inconjurator.

Magazin online cu obiecte de design si arta plastica in care accentul este pus pe autenticitate, originalitate si creativitate.